Totalt antall sidevisninger

lørdag

Mor

Far är så sträng och han grälar på mor
Det är så fattigt i stugan där vi bor.
Thi allt det far förtjänar till "Kron" det går,
Och när han kommer hem då är han svår.


Ref:
Men, det blir ljus i lyktan, lilla mor
Din dag är änd och lampan tent
i det land där ljuset alltid bor
Och gled dig lilla mor.

Pengar till ljus får vi aldrig av far,
Men utanför vi gatlyktan har.
Den kan oppljuse vår stuga bestämt
Jag är så glad när den blir tent.

Tidlig om morgonen med korven jag går
Och hos en bakar der gammalt bröd jag får.

Mor tycker vägen er trasig och lång,
Men då sjunger jag en sång.

Ref:
Men, det blir ljus i lyktan, lilla mor
din dag är änd och lampan tent
i det land där ljuset alltid bor.
Och gled dig lilla mor.

När jag blir stor, skal mor bo hos mig
Och vi skal ha en lampa var for sig.
Och när den skiner så klar som en sol
vekker jag mor i hennes stol.

Och sedan en gong mor blir trött och skal gå
det kan nog ske, thi hon har slitit så.
Då skal jag sitta och sjunga för mor
den songen jag sjöng för jag blev stor:

Ref:
Men, det blir ljus i lyktan, lilla mor
Din dag är änd och lampan tent
i det land där ljuset alltid bor
Och gled dig lilla mor.

Ingen kommentarer: