Totalt antall sidevisninger

lørdag

I en sal på hospitalet

I en sal på hospitalet 
hvor de hvite senger står,
lå en liten brystsvak pike
mild og god med gyllent hår.


Alles hjerte vant den lille
der hun lå så mild og god.
Bar sin smerte uten klage
som et barn med freidig mot.


Så en dag hun spørger legen
som ved hennes seng da står:
"Får jeg komme hjemme til Påske,
får jeg komme hjem til mor?"


Lægen svarer henne stille:
"Nei, mitt barn jeg knapt det tror,
men til Pinse kan det hende
du får komme hjem til mor".


Pinsen kom med grønne skover
blomsterprakt på mark og eng.
Men den lille piken lå der
bundet til sin sykeseng.


Og når høsten ubarmhjertelig
nøster hennes svake bryst,
spørger hun en gang imellom:
"får jeg komme hjem til høst?"


Lægen svarer henne ikke
stryker hennes gyldne hår.
Der er tårer i hans øyne
når han vender seg og går.


Høsten kom med fred ifølge
julens glade høytid kom.
Men den lilles røst var stille 
og den lilles seng sto tom.


Og av venner ble hun hentet
lagt under sneens kalde skrud.
Endt var hennes lange vente
hun var flyttet hjem til Gud.

Ingen kommentarer: