Totalt antall sidevisninger

lørdag

Amerikabrevet

Ja, nu ska jag rite hem to you, 
a little letter brief,
for at tala om hur very well 
jag mår.
Men det är rett lenga senn, you see, som jag med pennen skrev,
så jag hoppas at du understand forstår.


Många dagar hava flytt senn dess jag for från Sweedens land,
men jag lovar dig nu my little friend.
At fast end du mig bedrog, och skjemde ut dig med en ann,
ska ja elska dig, untill my bitter end.


Jag er frisk och kry til helsan och jag har det ganska bra,
utan skryt, allready ganska rik!
Och jag tjenar ganska very much med dollar varje dag
uti Mr. Mansens factory fabrik.


Det va rett sorglit som jag hörde at din festman vent to Hell,
och at han blev killad ut av en pistol.
När han kom i bråk med degos när han gikk i land en kveld,
ja, så går det till i staden Liverpool.


Och så tenkte jag som så, at när det gamle nu är glömt
at jag skulle ta och fråga dig och be.
Om du tok og resa hit for det är drömmen som jag drömt,
och förresten kan du ta din pojke med!


Ja, nu slutar jag och hoppas at du tar och skriver hit
fortast möjlit och adressen min den är:
Mr Charles B. Anderson, 604 Beemans Street,
Parsons City, Indiana, U.S.A.

Ingen kommentarer: